Blog

PerPere Cornellà Canals

Jo gamifico?

Des de l’inici d’aquest curs 2014/15 que formo part de la Xarxa d’Innovació Docent sobre Joc i Aprenentatge de l’ICE Josep Pallach de la UdG. Ara mateix la xarxa està formada per una vintena de persones que tenim interès en analitzar i aplicar conceptes relacionats amb el joc dins de la docència. Els punts de partida són diversos, fet que enriqueix la xarxa. Ens trobem una vegada al mes. De moment, el que hem anat fent és explicar el que fem i en què estem interessats per, més endavant, decidir quines accions portem a terme.

Llegiu més
PerPere Cornellà Canals

Machiavelli, el joc

Machiavelli és un joc de taula creat el 1977. Recrea les tensions i les ambicions de poder de la Itàlia del Renaixement Té unes dinàmiques de joc molt interessants i hi afegeix, a més, una capa de maquiavel·lisme extrem: traïcions, mentides, assassinats, suborns… Tot s’hi val, per conquerir el màxim de territori possible?

Avui, dilluns 2 de març de 2015, la facultat de Dret de la UdG ha organitzat el torneig universitari del joc Machiavelli. En Claudi Yoldi, ànima de la jornada, em va convidar a fer-hi una intervenció al voltant del que es podria aprendre jugant a Machiavelli. Així que, després de les ponències del Dr. Jan Gonzalo (URV), que ha parlat de Maquiavel i de l’art de la guerra i del Dr. Oriol Ponsatí, que ha parlat al voltant de si Maquiavel era maquiavèl·lic, he fet la meva intervenció, de la que us en deixo la prezintació.

PerPere Cornellà Canals

Tecnologia i Aprenentatge: connexions

He hagut de preparar una presentació per a una xerrada sobre Tecnologia i Aprenentatge. El primer que vaig fer va ser obrir un nou projecte de Prezi i començar a escriure tots els conceptes que em passaven pel cap relacionats amb un o altre tema.

Un cop vaig tenir tots aquests conceptes (en vaig apuntar una bona colla), em vaig adonar que n’hi havia molts que estaven relacionats entre ells. Vaig prioritzar aquelles relacions que em semblaven més rellevants. Vaig dibuixar fletxes entre els conceptes que lligaven. I vaig esborrar aquells que no vaig relacionar. I vaig batejar la presentació amb el nom de connexions.

El resultat és la presentació que teniu aquí sota. No té altra pretensió que la de fer pensar sobre alguns punts importants que hem de tenir en compte quan parlem de tecnologia i aprenentatge. Sobretot si ens dediquem a la docència. I intento que sigui una visió tant des del punt de vista tecnològic, del pedagògic i del dels continguts. Us deixo la prezintació (compartible i reutilitzable)…

PerPere Cornellà Canals

He jugat a… Spirits of Spring

És possible que un videojoc serveixi per lluitar contra el bullying? Spirits of Spring ho fa.

Aquest videojoc de Minority, disponible només per a sistemes iOS va aparèixer l’octubre de 2014. Explica la història de Chiwatin, un jove nadiu d’una terra meravellosa, i els seus millors amics: un ós i un conill. En aquesta terra meravellosa, es manté un delicat equilibri entre l’hivern, una època on la neu ho cobreix tot i la primavera, una època de l’any rica de colors. I tot gràcies a uns esperits que haurà d’anar recollint al llarg del seu viatge.

2a3a 6a 9a

Però aquest viatge no serà del tot plaent perquè Chiwatin haurà de fer front a uns homes-ocell que no deixaran de molestar-lo i de fer-li la vida impossible. I també haurà de fer front a ell mateix quan haurà de decidir què fer per combatre els homes-ocell.

Tots aquests elements fan que aquest videojoc es converteixi en una bona eina per tractar el tema del bullying: algú que fa passar males estones a d’altres, el sentiment d’inferioritat de l’assetjat, el conflicte interior per trobar la millor solució…

Recomanat per a nens i nenes a partir de 10 anys. Interessant que hi juguin acompanyats d’un adult per poder anar comentant el que va vivint Chiwatin al llarg del videojoc.

PerPere Cornellà Canals

Creació d’històries interactives: Twine, AXMA Story Maker i inklewriter

Un dels aspectes que treballo amb els meus alumnes de l’assignatura Videojocs i Educació de 4t del Grau de Mestre a la UdG, és la narrativa. Des del meu punt de vista, és un aspecte molt important a tenir en compte tant en el moment d’analitzar un videojoc com en el moment de crear-lo. Per això, per grups, els proposo un repte que consisteix en la creació d’una història interactiva, a mode de joc basat en text, una història del tipus tria la teva aventura, per entendre’ns. Això els obliga a posar-se a la pell del lector i mirar la seva història des de l’altre costat. D’aquesta manera són capaços de preveure totes les possibles eleccions i reaccions del lector i poden anar construint una història sòlida, que els ajudarà a avançar en el camp del disseny de jocs. I els demano que ho facin en format digital.

images (1)Fa un temps vaig descobrir una eina molt interessant, el Twine. En el moment d’escriure aquest post existeix la versió descarregable 1.4.2, tant per a sistemes Windows com per a OSX, i una versió per treballar online que encara es troba en fase beta. És una bona eina, molt visual que permet crear connexions entre passatges i afegir-hi imatges. En ser open source (basat en TiddlyWiki) permet remenar el codi i adaptar-lo a les pròpies necessitats. Les històries creades queden compilades en llenguatge HTML, de fàcil distribució.

220px-AXMAStoryMakerLogoUna alternativa a aquesta aplicació la podem trobar en AXMA Story Maker. Aparentment sembla una evolució de Twine. Disposa, a l’igual que l’anterior, d’una versió per descarregar i una altra en línia. Com a avantatges, cal destacar que ofereix més facilitat a l’hora de formatar text, d’afegir sons i imatges i de gestionar els passatges. I té un manual que és molt útil per familiaritzar-se amb la interfície i les instruccions que cal utilitzar. A més, hi ha una versió Pro, de pagament, amb més característiques.

inkleI fa uns dies vaig descobrir una alternativa molt interessant: inklewriter, de la companyia de videojocs Inkle. Aquesta aplicació la podem trobar, en versió beta, només en versió online. És molt fàcil d’utilitzar i té moltes prestacions interessants com, per exemple, la possibilitat d’afegir marcadors en els passatges de la història per controlar, per exemple, si l’usuari ja ha llegit aquell passatge o no, o quantes vegades hi ha passat. Permet, també, afegir condicionals, fent que aparegui un text o una opció en funció d’algun paràmetre determinat. Una característica interessant és que, quan el lector va avançant en la història, els nous passatges es van afegint a sota dels que ja ha llegit, de manera que sempre es pot veure el que s’ha llegit en funció del camí que has triat. Com a desavantatge podem destacar que les narracions creades resten en el seu servidor i que hi apareix publicitat (hi ha la possibilitat de convertir-lo en format eBook per ser visualitzat en dispositius Kindle per un preu d’un cost entre 5 i 10 lliures).

En definitiva, tres opcions per triar i remenar. Però tres bones opcions per treballar la narrativa, la creativitat i la imaginació.

Per acabar de decidir amb quina opció us quedeu, podeu fer un cop d’ull a aquests exemples:

PerPere Cornellà Canals

He jugat a… Monument Valley

Hi havia una vegada una princesa que es va enamorar de la geometria…

Aquest videojoc bé podria començar així. Des del meu punt de vista és una obra mestra que barreja un alt nivell d’interactivitat, un gran treball d’arquitectura, i una composició gràfica molt acurada, tot plegat ben amanit amb una gran dosi d’estètica sòbria i una banda sonora que ajuda a ambientar la història.

L’objectiu que el jugador ha d’assolir és el d’acompanyar a Ida, una princesa silenciosa a través de recorreguts laberíntics. Però no ens trobarem amb laberints clàssics. Davant nostre s’obriran camins de geometries impossibles (que recorden a Escher), viatjarem a través de dimensions inimaginables, a través de reflexos, del dret i de l’inrevés, podrem canviar la realitat en funció de si girem cap a la dreta o cap a l’esquerra, de si anem amunt o avall, serem capaços de doblegar l’espai i caminarem per on ens porti la interpretació de les il·lusions òptiques, perquè enganyant la nostra ment és com podrem avançar en la història i superar els reptes que se’ns plantegen.

Pot ajudar a treballar l’orientació espacial, l’ordre i seqüenciació d’accions i a encarar un problema des de diferents punts de partida.

Foto 4-12-14 0 00 08Foto 4-12-14 0 18 13Foto 4-12-14 12 49 33

En definitiva, un joc molt elegant i minimalista, on cada pantalla és una petita obra d’art, dissenyada amb una preciosa intel·ligència i originalitat. Content d’haver-hi jugat…

Monument Valley es pot emmarcar dins el gènere de jocs de trencaclosques. Desenvolupat i publicat per Ustwo. El podem trobar per a dispositius iOS i Android per un mòdic preu. També hi ha una versió per a Kindle Fire. En el moment d’escriure aquest post es pot jugar a un primer bloc amb 10 nivells, un segon bloc amb 8 nivells i 1 nivell extra destinat a recaptar fons per a la lluita contra la SIDA.

PerPere Cornellà Canals

Valiant Hearts, la prezintació

Avui s’ha celebrat la 3a Jornada d’Història Política organitzada per l’àrea d’Història del Dret de la Facultat de Dret de la UdG i per la UdGLudoteca. Aquest curs el tema es centra en La ideologia i les seves manifestacions durant la Primera Guerra Mundial.

Hi he participat explicant i intentant engrescar a jugar a Valiant Hearts, un preciós videojoc sobre la Gran Guerra que no pot deixar indiferent a qui el jugui.

Us en deixo la Prezintació:

PerPere Cornellà Canals

He jugat a… Valiant Hearts: The Great War

He jugat a Valiant Hearts: The Great War, de la casa Ubisoft, disponible per a diverses plataformes. Es tracta d’un joc inspirat en la Primera Guerra Mundial. Hi ha molts videojocs inspirats en conflictes bèl·lics. He jugat a uns quants. Però segons Historia Games, de jocs sobre la Primera Guerra Mundial n’hi ha poc més d’una quarantena. Com qualsevol joc de guerra, un dels seus objectius és mostrar els horrors de la guerra. Però Valiant Hearts ens mostra, també, les emocions de la guerra. I és que no és un clàssic shooter on et poses a la pell d’un soldat que ha d’anar avançant entre línies enemigues, no deixant res viu per assolir les més enrevessades missions. Es tracta d’un joc diferent a diversos nivells entre els que destaquen la narració, l’experiència de joc, la documentació, l’estètica i la banda sonora.

valiantheartsthegreatwarLa narració del joc es basa en el contingut d’algunes de les 10.000 milions de cartes que es varen enviar entre els anys 1914 i 1918, durant la Gran Guerra. S’explica la història de quatre herois anònims amb quatre destins entrellaçats: Emile, un presoner de guerra francès que va acabar pelant patates per als alemanys; Lucky Freddie, un voluntari americà; Anna, la “rosa de les trinxeres” sempre disposada a ajudar els ferits i Karl, perdut a les trinxeres i malalt d’amor per Marie, la filla d’Emile. I no podem oblidar a Walt, un gos que no abandonarà mai els personatges del joc i els ajudarà amb el seu olfacte i les seves habilitats.

L’experiència de joc es basa en una barreja entre aventura gràfica, acció, resolució de trencaclosques i elements de rol. Una combinació que fa que el joc sigui àgil i dinàmic tot i que, per ser un joc de guerra, hi ha molt pocs trets. Tot plegat configura un joc molt original.

El joc respira un aire documental basat en la pròpia narrativa del joc i suportat per l’accés a un wiki on es detallen els passatges més destacats de la Gran Guerra i per la descripció d’objectes que van trobant els protagonistes del joc al llarg de la seva aventura. Personalment, constato que he après detalls d’aquesta guerra que no coneixia. Ens trobem davant d’una fidel recreació històrica.

L’estètica del joc és atrevida, sublim. Recorda els còmics i predominen els tons grisos. Aquesta estètica ajuda a treure dramatisme a determinades escenes i reforça el tractament sensible de la història.

I el darrer element a destacar és l’exquisida banda sonora, molt ben compensada i equilibrada amb la dinàmica del joc. És fruit de la col·laboració de diversos artistes. Us en deixo l’enllaç a Grooveshark perquè en pugueu gaudir.

Valiant Hearts by Pere Cornellà on Grooveshark

En definitiva, un joc molt recomanable, molt proper als Serious Games o, com li agrada anomenar a Jesse Schell, jocs transformacionals, perquè aconsegueixen alguna cosa més que el propi entreteniment. En aquest cas, viure en la pell dels protagonistes els horrors i les emocions de la Gran Guerra.

Serveix aquest joc per retre un homenatge a totes les persones que van perdre la vida en aquell conflicte perquè, tal i com es diu al final del joc, tot i que fa molt de temps que els seus cossos van tornar a ser pols, el seu sacrifici encara perdura. Hem d’esforçar-nos en preservar el seu record i no oblidar mai.

Gràcies a l’Oriol Ripoll per recomanar aquest joc en el marc de la Xarxa d’Innovació Docent sobre Joc i Aprenentatge de la UdG.

PerPere Cornellà Canals

Gamifiquè? Gamificació!

No fa pas massa temps que el terme gamification està prenent força. De naixement al món empresarial, de mica en mica ha anat estenent-se en altres camps i, un d’ells, és el món de la docència i l’aprenentatge. Personalment, és un tema que m’interessa molt perquè força a replantejar-te el paper com a docent, i t’ofereix una solució metodològica que et pot ajudar a revolucionar la teva tasca. Hi estic treballant… Ja veurem com acabarà…

El passat 6 de novembre, el claustre de l’institut Josep Brugulat de Banyoles em van convidar a fer una xerrada sobre gamificació. Va ser molt interessant. Tots hi vàrem aprendre moltes coses. La gent del Brugulat porta molta marxa…

Us en deixo la presentació que vaig fer servir.

PerPere Cornellà Canals

Google Maps i Google Earth

Ahir vaig fer una sessió per al professorat d’Educació Secundària sobre Google Maps i Google Earth. La veritat és que, en aquests darrers anys, aquestes aplicacions han sofert molts de canvis: tractament de les imatges en 3D, Street View, itineraris, exploració de l’Univers, Mart, la Lluna, enregistrament de viatges… Tot un seguit de possibilitats que animen a fer el xafarder i anar experimentat totes les possibilitats que ofereixen. Val la pena potenciar la curiositat!

Enganxo, aquí sota, la presentació que vaig fer servir i on es mostren algunes de les funcionalitat d’aquestes aplicacions. Al pas que evolucionen, compto que el que trobareu a la presentació quedarà obsolet en ben poc temps 🙁