perecornella@gmail.com

Crear markers de RA amb BuildAR

BuildAR, de HITLabNZ, és una aplicació que ens permet experimentar amb la realitat augmentada. Ens permet crear escenes en pocs segons, sense necessitat de saber programació. Proporciona una vista de vídeo en viu amb models 3D virtuals sobre imatges i marcadors.

Tot i que hi ha una versió de pagament, el BuilsAR Pro (molt completa i amb possibilitat de fer servir un trial), per aquest tutorial he utilitzat la versió gratuita de l’any 2008 que podreu trobar a la seva pàgina de descàrregues o directament en aquest enllaç.

Un cop instal·lada l’aplicació, l’executeu i, si teniu webcam, ja veureu la imatge capturada en pantalla. A la zona de l’esquerra hi ha l’arbre de l’escena on ens permetria triar marcadors i imatges a mostrar sobre aquests marcadors.

En aquest cas, el que ens interessa és la capacitat d’aquesta aplicació per crear marcadors. Per això, hem de tenir preparat un arxiu BMP (és el format que he comprovat que dóna menys problemes) amb una imatge quadrada del dibuix que volem que serveixi de marcador. En aquest cas, vaig preparar una imatge que representa la lletra E amb el FireWorks (però serveix qualsevol editor gràfic).

Ara, des del BuildAR, ens cal triar l’opció de menú Tools > Generate Patterns… Això ens obrirà una nova finestra amb la imatge d’un quadrat blanc amb un marc negre.

En aquesta nova finestra ens trobem tre botons:

  • el primer ens permet incorporar al marcador el dibuix BMP que tenim desat,
  • el segon ens permet desar aquest marcador en format .patt, que és el que necessitem per poder-lo utilitzar en aplicacions de realitat augmentada. Generalment els marcadors tenen l’extensió .pat; si ens convé, podem canviar l’extensió per aquesta darrera opció,
  • el tercer ens permet imprimir el marcador. Podem desar-ho en format PDF per, posteriorment, copiar la imatge i posar-la on ens convingui. És una bona idea fer-ne una impressió ara. Així ja el tindrem imprès per fer les nostres proves.
La imatge següent mostra com queda el marcador un cop s’ha incorporat la imatge:

No tots els marcadors funcionen de la mateixa manera. Qüestions com les simetries i la definició del dibuix són importants perquè les aplicacions de realitat augmentada els reconeguin fàcilment. Cal experimentar una mica sobre quines imatges ofereixen més facilitats a l’hora de ser reconegudes per l’aplicació.

Si volem comprovar si el marcador que hem creat funciona correctament, des de BuildAR fem clic a la icona d’afegir un marcador, naveguem i seleccionem el que acabem de desar en el procés anterior en format PATT. Veurem que ens apareix a l’esquema de la part dreta.

Si acostem a la webcam el marcador que hem pogut imprimir en el pas anterior, veurem que ens apareix un cub de color blau. Això vol dir que hem fet el procés correctament. ja tenim, doncs, un marcador imprès i el seu arxiu patt corresponent. Ja podem començar a treballar amb aplicacions de realitat augmentada.

Aquesta mateixa aplicació ens permet variar alguns paràmetres de l’objecte. Ho podem provar fent clic sobre la imatge del cub. Això farà que apareguin uns eixos i la possibilitat de realitzar canvis de mida i orientació. Us deixo a les vostres mans que acabeu d’experimentar amb aquesta aplicació.

1 Comment

  1. Pingback: Realitat Augmentada al teu web amb Saqoosha FLARToolKit » Una mica de tot i no gaire de res

Leave a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *