perecornella@gmail.com

Gamificant amb Classcraft a la UdG

Ja fa tres setmanes que ha començat el segon semestre a la Universitat de Girona. Imparteixo una assignatura als alumnes de la menció en TIC de 4t del grau de Mestre. Disseny, creació i avaluació de materials educatius, se’n diu. És el segon curs que gamifico aquesta assignatura fent servir Classcraft.

Classcraft

Classcraft és una plataforma que és capaç de transformar qualsevol classe en un joc de rol que afavoreix una col·laboració més forta entre estudiants i anima a tenir un millor comportament. Mags, curanderos i guerrers hauran de fer front a diversos reptes, podran entrenar mascotes, aprendre poders, guanyar punts d’experiència i monedes d’or per comprar equipament, col·laborar entre ells i prendre decisions per poder avançar en el joc. Si teniu una estona, feu un cop d’ull a la seva pàgina web i descobriu tot el potencial que amaga.

El primer dia de l’assignatura vaig presentar el joc als meus 25 alumnes i els vaig proposar de participar-hi si en tenien ganes. Si acceptaven el repte, havien de signar el Pacte de l’Heroi, que els comprometia a seguir les regles del joc. Ningú no va dubtar a apuntar-se a l’aventura.

De seguida es van organitzar en clans. A cada clan hi ha d’haver, com a mínim, un personatge de cada tipus: mag, curandero i guerrer. Ja ho teníem tot llest per començar.

Durant aquesta primera sessió, els alumnes em van proposar de canviar l’hora de classe per fer que el seu horari quedés més compactat i no els quedessin hores buides entre classes. Els vaig proposar que, si eren capaços de fer una proposta que satisfés a tothom i me la proposaven a mi, els recompensaria amb monedes d’or i punts d’experiència. No van trigar ni dos dies en arribar a un acord. I van guanyar la recompensa. El poder del joc…

A la segona sessió de classe es va produir un cas similar. Els vaig proposar que cada clan triés una de les properes sessions per fer una exposició sobre una app educativa. Els vaig dir que un membre de cada clan m’enviés un correu amb la data que volien reservar. Les reserves es farien per estricte ordre de recepció del correu. Si hi havia coincidències de dates, el clan que m’ho hagués enviat més tard, hauria de canviar de data. Sempre ho havia fet així i m’havia funcionat (això sí, després que alguns clans haguessin de canviar de data). Una alumna va demanar la paraula i em va preguntar si els donaria algun tipus de recompensa si eren capaços de posar-se d’acord i enviar-me una sola llista amb el repartiment fet. Evidentment, vaig dir que sí. Al dia següent ja tenia la llista de la distribució dels clans. Brutal! El poder del joc…

Ja hem fet la tercera sessió de classe. A cada inici de sessió comencem amb un Esdeveniment aleatori. Pot ser qualsevol cosa que afecti a un gremi, jugador o clan. Ajuda a centrar l’atenció dels estudiants. Tot plegat no ens porta més de cinc o deu minuts de classe. El clima que es crea llavors és genial per treballar.

Realment, Classcraft pot esdevenir una molt bona eina per motivar els estudiants.

3 Comments

  1. David Harms

    Using gaming to develop student’s interest in history allows them to experience it instead of just memorizing facts. Mr. Harms, History Teacher and developer of History Simulations, HistorySimulation.com

    Reply
  2. Ana

    Jo he sigut una alumna de Classcraft i l’experiència
    ha estat genial! T’impliques en la classe molt més ja que vols que et donin les monedes d’or pels reptes, pels acords, per venir a classe i etc!

    Reply
    1. Pere Cornellà Canals (Post author)

      Moltes gràcies Ana! Amb alumnes com tu és fàcil engrescar-s’hi!

      Reply

Leave a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *