perecornella@gmail.com

Creació d’històries interactives: Twine, AXMA Story Maker i inklewriter

Un dels aspectes que treballo amb els meus alumnes de l’assignatura Videojocs i Educació de 4t del Grau de Mestre a la UdG, és la narrativa. Des del meu punt de vista, és un aspecte molt important a tenir en compte tant en el moment d’analitzar un videojoc com en el moment de crear-lo. Per això, per grups, els proposo un repte que consisteix en la creació d’una història interactiva, a mode de joc basat en text, una història del tipus tria la teva aventura, per entendre’ns. Això els obliga a posar-se a la pell del lector i mirar la seva història des de l’altre costat. D’aquesta manera són capaços de preveure totes les possibles eleccions i reaccions del lector i poden anar construint una història sòlida, que els ajudarà a avançar en el camp del disseny de jocs. I els demano que ho facin en format digital.

images (1)Fa un temps vaig descobrir una eina molt interessant, el Twine. En el moment d’escriure aquest post existeix la versió descarregable 1.4.2, tant per a sistemes Windows com per a OSX, i una versió per treballar online que encara es troba en fase beta. És una bona eina, molt visual que permet crear connexions entre passatges i afegir-hi imatges. En ser open source (basat en TiddlyWiki) permet remenar el codi i adaptar-lo a les pròpies necessitats. Les històries creades queden compilades en llenguatge HTML, de fàcil distribució.

220px-AXMAStoryMakerLogoUna alternativa a aquesta aplicació la podem trobar en AXMA Story Maker. Aparentment sembla una evolució de Twine. Disposa, a l’igual que l’anterior, d’una versió per descarregar i una altra en línia. Com a avantatges, cal destacar que ofereix més facilitat a l’hora de formatar text, d’afegir sons i imatges i de gestionar els passatges. I té un manual que és molt útil per familiaritzar-se amb la interfície i les instruccions que cal utilitzar. A més, hi ha una versió Pro, de pagament, amb més característiques.

inkleI fa uns dies vaig descobrir una alternativa molt interessant: inklewriter, de la companyia de videojocs Inkle. Aquesta aplicació la podem trobar, en versió beta, només en versió online. És molt fàcil d’utilitzar i té moltes prestacions interessants com, per exemple, la possibilitat d’afegir marcadors en els passatges de la història per controlar, per exemple, si l’usuari ja ha llegit aquell passatge o no, o quantes vegades hi ha passat. Permet, també, afegir condicionals, fent que aparegui un text o una opció en funció d’algun paràmetre determinat. Una característica interessant és que, quan el lector va avançant en la història, els nous passatges es van afegint a sota dels que ja ha llegit, de manera que sempre es pot veure el que s’ha llegit en funció del camí que has triat. Com a desavantatge podem destacar que les narracions creades resten en el seu servidor i que hi apareix publicitat (hi ha la possibilitat de convertir-lo en format eBook per ser visualitzat en dispositius Kindle per un preu d’un cost entre 5 i 10 lliures).

En definitiva, tres opcions per triar i remenar. Però tres bones opcions per treballar la narrativa, la creativitat i la imaginació.

Per acabar de decidir amb quina opció us quedeu, podeu fer un cop d’ull a aquests exemples:

Leave a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *